۱۸
اردیبهشت

ويژگى هاى یک طرح خوب براى آشپزخانه رستوران

یک طرح خوب براى آشپزخانه شامل چه مواردی است. برای راه اندازی یک آشپزخانه صنعتی یا کترینگ چه مواردی را باید رعایت کنیم؟

یک طرح خوب براى آشپزخانه صنعتی و ستوران چگونه است؟

ویژگی یک طرح خوب و مناسب برای آشپزخانه رستوران چیست؟

یک آشپزخانه صنعتی خوب چه ویژگی های دارد؟

معمولا یک آشپزخانه صنعتی ایده آل باید دارای مشخصات زیر باشد و بهتر است این اصول در طراحی یک آشپزخانه صنعتی و کترینگ رعایت شود.

آشپزخانه صنعتی
تجهیزات آشپزخانه صنعتی تیان گاز استیل

١- برخوردار بودن از طراحى اِرگونومى  

يك طرح اِرگونومى حركت كاركنان آشپزخانه را هنگام كار در آشپزخانه به حداقل مى رساند و اين يكى از مهمترين عوامل تأثير گذار در صرفه جويى در وقت براى پخت غذا و كاهش خطرات ناشى از حوادث مترقبه در آشپزخانه مى باشد. همچنين ريختن مواد غذايى ناخواسته را به حداقل مى رساند.

٢- نقش بهره ورى انرژى در طراحی آشپزخانه صنعتی  

طراحى آشپزخانه به طور مستقيم بر مصرف انرژى تأثير مى گذارد و اين يكى از مهمترين عواملى است كه بايد در هنگام برنامه ريزى و طراحى آشپزخانه هاى صنعتى مورد توجه قرار داد. به عنوان مثال قرار دادن اجاق گاز در يك محل، هزينه هاى انرژى را براى هود كاهش مى دهد و در محلى ديگر به شدت افزايش مى دهد.

شاید بتوان استفاده از تجهیزاتی که میزان انرژی کمتری را مصرف می کنند و کمتر به محیط زیست آسیب می رسانند را بهترین شعار تبلیغاتی برای کترینگ ها و آشپزخانه های صنعتی دانست!!

 

٣- ابعاد و اندازه مناسب آشپزخانه رستوران ها

ابعاد و اندازه آشپزخانه رستوران بايد متناسب با اندازه رستوران باشد، يا به بيانى بهتر متناسب با تعداد صندلى هايى كه در رستوران وجود دارد، مى باشد. البته كه انواع مختلف رستوران ها داراى نيازهاى مختلف هستند و پيشبينى برخى از آن ها متفاوت مى باشد اما قاعده كلى اين است كه به ازاى هر صندلى در رستوران لازم است تا حداقل ١/٥ متر مربع فضاى آشپزخانه فرآهم شود. اين بدين معنى است كه در يك رستوران با تعداد ٦٠ صندلى بايد آشپزخانه با مساحت ٩٠ متر مربع طراحى شود.

آبکش کردن برنج
با استفاده از چلوپز صنعتی 250 لیتری کیمیا دیگر نیاز به آبکشی به روش سنتی برنج نیست

٤- تجهيزات و لوازم آشپزخانه رستوران ها بايد مطابق با استانداردهاى بهداشتى و ايمنى باشد. 

لازم است به اين نكته اشاره كنيم كه برخى از سرآشپزها به دنبال تجهيزات و ابزارهاى مختلف هستند، اگر شما بتوانيد خواسته هاى آن ها را تأمين كنيد، آن ها بيشتر راضى خواهند شد. به آن ها فرصت دهيد تا مزاياى استفاده از تجهيزات مورد نظرشان را برايتان توضيح دهند، سپس در مورد ضرورت آن ها تصميم گيرى كنيد.

دیگ چلوپز تیان
دیگ چلوپز تیان گاز

٥- برخوردارى از تهويه خوب در آشپزخانه صنعتی

تهویه هوای مناسب برای آشپزخانه صنعتی بسیار مهم و حیاتی است. همچنین با استفاده از دیگ ها و لوازمی که گرمی هوا را به حداقل می رسانند با توجه به عایق بودن و انتشار کمترین حرارت در محیط آشپزخانه صنعتی و هنمچنین استفاده از هودهای صنعتی مناسب میتوان این کار را به بهترین و ارزان ترین راهکار انجام داد.

هود دیواری مرکزی
هود دیواری مرکزی تیان گاز استیل

٦- سهولت در نگهدارى

در خرید تجهیزات برای آشپزخانه های صنعتی و رستوران و کترینگ باید توجه داشت که از تجهیزاتی استفاده شود و البته خریداری شود که به آسانی و سهولت بتوان آنها را سرویس و نگهداری نمود و هزینه زیادی را بابت نگهداری به مجموعه تحمیل نکند.

 

دیگ چلوپز 250 لیتری کیمیا ویژه رستوران